mijn verjaardag en andere activiteiten - Reisverslag uit Umeå, Zweden van sylvia suen - WaarBenJij.nu mijn verjaardag en andere activiteiten - Reisverslag uit Umeå, Zweden van sylvia suen - WaarBenJij.nu

mijn verjaardag en andere activiteiten

Door: Sylvia

Blijf op de hoogte en volg sylvia

22 September 2014 | Zweden, Umeå

Heej heej!

de weken vliegen hier voorbij. De laatste keer toen ik iets schreef was ik ziek maar gelukkig ben ik inmiddels weer helemaal beter. Op mijn verjaardag was ik nog niet helemaal beter maar in ieder geval was ik fit genoeg om te feesten! De dag ervoor had ik samen met Lies, een meisje uit Belgie, 3 taarten gemaakt om uit te delen bij de fika op mijn stage. Aangezien ik bij 2 departementen hoor moest ik dus behoorlijk wat taart hebben om uit te delen. Ik had twee cheesecakes gemaakt met bosbessengelei als topping en een grote worteltaart. Beide smaakten heerlijk en dat was ook te merken aan mijn collega's want de taart verdween als sneeuw voor de zon. Er werd in het Zweeds voor mij gezongen en ik kreeg zelfs nog een cadeautje. Het was een linnen tas met 'pas op voor elanden' verkeersborden. Er leuk en functioneel! Mijn begeleider zei dat ik niet te hard moest werken die dag en ik kon vroeg naar huis gaan. Eenmaal thuisgekomen vond ik in de brievenbus 3 briefjes waarmee ik pakjes kon ophalen bij het postkantoor! Jippie nog meer cadeautjes! Dion had mij 3 pakjes op de bus gedaan, een zelfgebreide muts (!), een cake en een mok met een foto van haar erop zodat we 's ochtends samen kunnen ontbijten. Echt super leuk!
Na het pakjesfestijn ging ik richting het meer om te barbequen met de internationale studenten die ik had uitgenodigd. Maar je kan niet barbequen voordat je een verjaardagsduik hebt genomen in het meer! Voor de tweede keer sprong ik het meer in en het was eigenlijk heerlijk verfrissend! Het was behoorlijk druk aan het meer omdat er grote kans was om noorderlicht te zien die avond. Ik kreeg flessen wijn en een smorgestorte cadeau en de hele avond roosterden we worstjes, pakjes groenten en marshmellows. Smorgestorte is een zweedse hartige taart met brood en in mijn geval zeevruchten en groenten. Ik zal een foto erbij zetten zodat jullie een idee ervan krijgen. Zo rond tegen 11 uur kregen we dan eindelijk het noorderlicht te zien. Een waar spektakel, het leek een beetje alsof ik in de droomvlucht zat in de Efteling of een heel rustgevende discotheek (wel een stukje kouder dan). Zo rond een uurtje of 3 waren we de laatsten die vertrokken, ik had een geweldige verjaardag gehad!

De volgende dag ging ik naar de internationale food market waar ik natuurlijk een Australische hamburger moest proberen met blauwe kaassaus en champignons. Daarna ben ik toch maar naar huis gegaan om nog een beetje bij te slapen. 's avonds heb ik smorgestorte als avondeten gehad en hij smaakte heerlijk, best wel slim van die Zweden :)
De rest van het weekend heb ik lekker gerelaxed en klusjes gedaan want die worden natuurlijk niet vanzelf gedaan.

De stage die week ging erg goed ik begon mijn draai een beetje te vinden en langzaamaan kon ik mijn experimenten opstarten en heb ik nog wat voorbereidingen getroffen. Wat ik nog steeds een beetje raar vind is dat we zelf dingen moeten bestellen als we ze nodig hebben. Zo hadden ik en nog 2 andere studenten een nieuw kantoortje gekregen waar nog helemaal niets was van kantoorartikelen en toen werd ons gezegd dat we alles maar zelf moesten bestellen op hun kosten. Maar dat lukte dus niet omdat alles in het Zweeds was. Toen zijn we maar langsgegaan en hebben we ffe geshopt in een groothandel waar je alles voor levenswetenschappen kan kopen. Van pipetten tot maatkolven, scharen en medium voor je cellen. Je kan het zo gek niet bedenken en ze hebben het. Wel grappig want ik hoefde maar op te noemen wat ik nodig had, kreeg het in mijn handen gedrukt en ik kon er zo mee naar buiten lopen zonder te betalen. Kon dat altijd maar zo :P.

Afgelopen zaterdag was ik samen met twee meisjes op een trip gegaan. We hebben een auto gehuurd en zijn naar Amsele gereden, ongeveer 150 km ten noordwesten van Umea. Daar loopt een trail van 60 km die isalvsleden heet. Die dag gingen we een stukje van de trail lopen. Te beginnen met een stukje dat afgelegd moest worden in een roeiboot. Erg hilarisch met 3 giebelende meiden. Daarna hebben we een stukje gelopen door het bos wat prachtig was door de herfst die begonnen is. Vervolgens hebben we aan een van de meren gegeten en een beetje van de zon genoten. Op de terugweg hebben we nog flink wat bosbessen, cranberries en paddestoelen geplukt. Daarna wilden we nog een stukje naar een ander stuk van het pad rijden maar dat ging niet zo best. De weg werd onbegaanbaar voor onze gehuurde stadsauto en we moesten keren (een stuk of 20 keer heen en weer steken omdat de weg zo smal was). Erg avontuurlijk. En alsof dat niet genoeg was werden we even later zo ongeveer aangevallen door een stel honden. Ze liepen midden de straat op en Laura, die reed, kon nog net op tijd remmen. We wilden wegrijden maar 1 hond bleef maar met ons meerijden. Uiteindelijk reden we ongeveer 60km per uur en toen pas gaf hij het op. Dat was wel weer genoeg spanning voor die dag dus besloten we maar naar huis te gaan en onze dag af te sluiten bij de Mcdonalds :)

wordt vervolgd :)

  • 23 September 2014 - 16:41

    Marianne En Jos:

    Hoi Sylvia,

    nog een late felicitatie voor je verjaardag. Wij zijn net terug van twee weken vakantie in Frankrijk, oa Elzas Annecy, Alpen en Lil en JeanLuc aan de Riviera.
    Het is leuk om je belevenissen te volgen, wel een ervaring daar in het hoge noorden.
    Duidelijk een heel andere cultuur en sociale gebruiken als bij ons maar je wordt toch wel redelijk opgevangen, dat was destijds bij Monique in Londen totaal anders.
    De natuur zal zeker ook bijzonder zijn met verschijnselen als het noorderlicht etc, de afstanden zijn ook een maatje groter.
    Feesten kunnen de Zweden dus ook alleen met die alcohol prijzen snap je waarom scandinaviers altijd dronken zijn op veerboten (belastingvrij) of bij ons.
    Veel plezier daar en sterkte met de komende winter.
    Hier gaat alles prima.

    Groetjes, Marianne en Jos

  • 23 September 2014 - 21:32

    Sylvia Suen:

    dank jullie wel :)
    klinkt wel als een leuke vakantie! en het is inderdaad een hele ervaring hier. Veel dingen zijn hetzelfde maar ook heel veel dingen zijn anders! Fijn dat het goed met jullie gaat :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sylvia

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 262
Totaal aantal bezoekers 4290

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Februari 2015

Erasmus stage Umea, Zweden

Landen bezocht: