bijna kerst - Reisverslag uit Umeå, Zweden van sylvia suen - WaarBenJij.nu bijna kerst - Reisverslag uit Umeå, Zweden van sylvia suen - WaarBenJij.nu

bijna kerst

Blijf op de hoogte en volg sylvia

15 December 2014 | Zweden, Umeå

zo zo, wat vliegt de tijd toch! Over een paar daagjes vertrek ik richting Nederland om gezellig kerst en oud en nieuw met familie en vrienden te vieren. Dus dit zal mijn laatste blog zijn van 2014.

De donkere dagen hier zijn wel erg donker (op het moment komt om 9 uur de zon op en om half 2 begint het alweer te schemeren). Verder varieert het weer nogal. Het heeft 3 dagen gesneeuwd met een temperatuur van -7 en de volgende dag is het 3 graden boven nul en regent het alleen maar. Heel vreemd.

In ieder geval verveel ik me niet. Ik had midden november een uitstapje gemaakt met iksu friluft, een organisatie die hikingtrips en adventure uitstapjes organiseert. Met z'n negenen en een hond gingen we in een minibusje richting bjornlandet national park. Het is een van de oudste en onaangeroerde bossen in Zweden. Toen we daar aankwamen lag er al een klein laagje sneeuw waardoor alles er nog magischer uitzag. Het plan was om een tocht van ongeveer 12 km te maken in 2 dagen gedeeltelijk over wandelpaden en gedeeltelijk off track. Omdat het park wordt uitgebreid zijn nog niet alle paden aangelegd. Na een flinke wandeling met natte voeten voor mij moesten we in het donker de tent opzetten. Best moeilijk met een tent die je niet kent en bij -9 krijg je toch wel stijve vingertjes. Daarna hebben we met teamwork een mooi vuur gemaakt en onze 'hikersbomb' bereid. Groenten, worstjes en aardappelen in aluminium folie op het vuur gooien. Heerlijk! Als toetje banaan met chocola en een kop chocomelk. En daarna toch maar richting bedje want we waren toch wel moe. Die nacht heb ik wonderbaarlijk goed geslapen! natuurlijk was het doodstil, de slaapzak was lekker warm en het mos lag heerlijk als ondergrond. De volgende ochtend was wel alles bevroren, water was veranderd in een slushpuppy en mijn schoenen waren zo stijf dat ik dacht dat ze van ijzer waren gemaakt. Maar goed, na een uurtje lopen waren die ook weer ontdooid. De wandeling was weer prachtig vooral omdat het de hele tijd sneeuwde. Als bijzondere afsluiting liepen we het laatste stuk over het meer dat volledig bevroren was (ik schat zo'n 15 cm dik ijs). Moe en voldaan kwamen we aan bij het busje en het was weer tijd om terug te gaan! Het was een super ervaring.

De weekenden erna ben ik heel druk geweest op stage omdat ik mijn laatste experimenten voor de kerstvakantie wilde afronden. Dat betekent niet dat ik de hele dag op het lab was hoor. Ik ging een ochtend of een middag en voor de rest deed ik leuke dingen zoals samen eten met mensen, naar de bioscoop of zoals vorige week naar de kerstmarkt! deze was ontzettend leuk, druk en heel anders dan de kerstmarkten in Duitsland of Nederland. Geen gluhwein, broodjes everzwijn of schlagermusik. Wel rendier (huiden, geweien, vlees, leer en nog meer), heeeeel veel kraampjes met handgemaakte dingen en glogg (zweedse gluhwein helaas zonder alcohol omdat dat niet op de kerstmarkt verkocht mag worden). Super leuk om doorheen te lopen en samen met Simona hebben we nog een prachtige (ahum) foto laten maken in oud noord-zweedse kledij.

Ik heb sowieso wel het gevoel dat kerstmis hier op een andere manier wordt ingeluid. Natuurlijk omdat er geen sinterklaas is ligt de nadruk meer op kerst. Maar naar mijn gevoel is het minder commercieel of dat komt omdat alles nieuw is voor mij. Ze vieren hier namelijk ook Lucia het lichtfeest (jaajaaa heel veel daglicht is er niet des te meer reden om te vieren DAT er licht moet komen). 'sochtends lopen mensen met kaarsen en witte kledij richting het gezin om hen te wekken en ontbijt te brengen. Traditioneel wordt er dan glogg gedronken met amandelen en rozijnen erin. Ook eten ze lussebollen (volgens mij spel ik het niet goed) een soort brioche met saffraan alleen dan minder zoet.

Naast deze tradities hebben ze natuurlijk ook hun eigen kersteten. Ze eten heel veel pepparkakor, een soort van speculaas. Het liefst eten ze dit met blauwe kaas, ik weet het, het klinkt raar, maar ik heb het geprobeerd en nu ben ik verslaafd... Daarnaast drinken ze julmust, het lijkt op cola maar dan met allerlei kruiden. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden maar het is zeker niet vies (en al helemaal niet als je het mengt met gin :P)

Dusssss allemaal super leuk om mee te maken. Maar toch ben ik blij als ik thuis kerst kan vieren met familie en vrienden!

Ik wil dan ook iedereen super kerstdagen wensen en alvast een goed 2015!






  • 16 December 2014 - 16:08

    Sacha:

    Hi bikkel,

    Je zal het wel warm hebben als je weer in Nederland bent. Onder nul is het nog niet geweest. Wat leuk dat Kerst in Zweden vol zit met tradities! Lijkt me leuk om mee te maken. Hier is het inderdaad een stukje commerciëler en komt het altijd zo dicht op Sinterklaas: je gaat van de pepernoten over op de amandelstaaf ;P
    Fijn dat je Dion en je familie weer kan zien met Kerstmis. Geniet ervan! Fijne feestdagen :)

    xxx Sacha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

sylvia

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 4289

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2014 - 22 Februari 2015

Erasmus stage Umea, Zweden

Landen bezocht: